آن چه باید از سریال های ماه رمضان امسال بدانید

مصطفی قاسمیان -  نزدیک به دو دهه است که برنامه های ماه رمضان، به عنوان یکی از ویترین‌های مهم تلویزیون، مورد توجه مردم و مدیران صداوسیماست. سریال‌های ماه رمضان معمولاً پربیننده بوده‌اند و واکنش‌های زیادی را برانگیخته‌اند. امسال هم سه سریال «سر دلبران»، «بچه مهندس» و «رهایم نکن» از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شوند. البته تا دیروز صبح قرار بود «پدر» روی آنتن شبکه دو برود ولی به ناگهان «بچه مهندس» به عنوان سریال رمضانی شبکه دو معرفی شد تا آنتن تلویزیون مانند سال گذشته از سریال طنز خالی نماند. مدیران تلویزیون با انتخاب لطیفی و عسگرپور برنامه های کم‌ریسکی را برای ماه رمضان تدارک دیده‌اند و تنها علی غفاری کارگردان «بچه مهندس» است که در سال‌های اخیر، آثار موفقی نداشته و ممکن است پاشنه آشیل برنامه های ماه رمضان امسال لقب بگیرد. با راهنمای کامل سریال‌های ماه مبارک رمضان همراه ما باشید:
 
سر دلبران
محمدحسین لطیفی
شبکه یک، ساعت 22:15



داستان: روحانی جوانی به نام «حاج سلیم» با بازی برزو ارجمند به یزد می‌رود و عهده‌دار مسئولیت مسجدی سنتی در شهر یزد می‌شود. تقریباً همه تصویربرداری «سر دلبران» در یزد انجام شده است و به ماجراهایی درباره مشکلات زندگی روزمره مردم و نقش امام جماعت محل در حل آن‌ها می‌پردازد.
سازندگان: لطیفی چندین سریال مهم مانند «صاحبدلان»، «نردبام آسمان»، «دودکش» و «پادری» را در ماه مبارک رمضان ساخته و چه در آثار کمدی و چه در آثار جدی، موفق هم بوده است. محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال هم سابقه خوبی دارد و در کارنامه‌اش به عنوان تهیه‌کننده، آثار باکیفیتی چون «نوار زرد»، «وضعیت سفید» و «فاصله‌ها» دیده می‌شود. با این حال حسین حسنی نویسنده «سر دلبران» چندان شناخته‌شده نیست و «نجوا» و «شادآباد» مهم ترین آثاری هستند که پیشتر نوشته است. نکته قابل توجه درباره «سر دلبران» حضور روزبه بمانی به عنوان خواننده تیتراژ این سریال است که برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی اتفاق افتاده است.
بازیگران: برزو ارجمند، محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، اسماعیل محرابی، متین‌سادات ستوده، نگار عابدی و کامران تفتی، گروه بازیگران قابل قبولی را برای «سر دلبران» تشکیل داده‌اند. جهانبخش سلطانی هم بعد از سه سال دوری از سریال‌های تلویزیونی، از بازیگران این مجموعه است.

بچه مهندس
علی غفاری
شبکه دو، ساعت 21:30

داستان: قصه «بچه مهندس» زندگی پسری را روایت می‌کند که در کودکی رها شده و در پرورشگاه بزرگ می‌شود. سریال شامل 70 قسمت در سه فاز کودکی، نوجوانی و جوانی است که فاز کودکی در ماه رمضان روی آنتن می‌رود. «بچه مهندس» تنها سریال ماه رمضان امسال است که فضایی طنز دارد.
سازندگان: علی غفاری کارگردان «بچه مهندس»، در ابتدا به عنوان دستیار کارگردان وارد سینما شد و در سال 76، اولین فیلم خود را با نام «شاهرگ» ساخت که اتفاقاً با 670 هزار تماشاچی موفق هم بود. با این حال او تا اواخر دهه هشتاد از سینما دور بود تا این که با «چراغ قرمز»، «استرداد» و «ابوزینب» به سینما بازگشت که هیچ کدام آثار دندان گیری نبودند. سعید سعدی تهیه‌کننده حرفه‌ای سینماست و آثار مهمی چون «گیلانه»، «روزهای زندگی»، «من» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» را در کارنامه دارد. سجاد ابوالحسنی نویسنده سریال هم پیشتر سریال‌های موفقی چون «خداحافظ بچه» و «روز حسرت» را نگاشته است.
بازیگران: یونا تدین پسر 7 ساله‌ای است که نقش اصلی «بچه مهندس» را برعهده دارد. دیگر بازیگران فاز اول، بیشتر مربی‌های پرورشگاه او هستند؛ شامل بهناز جعفری، ساناز سعیدی، هاله گرجی، نفیسه روشن، مریم خدارحمی، مهرناز بیات و سوگل طهماسبی. در فاز اول، چهره‌هایی چون برزو ارجمند، سیاوش چراغی‌پور و عباس جمشیدی‌فر نیز حضور دارند.

رهایم نکن
محمدمهدی عسگرپور
شبکه سه، ساعت 20:50

داستان: رسول تولایی با بازی امین تارخ، بزرگ تر و مورد اعتماد فامیل است. اما بازخوانی گذشته، باعث ایجاد ماجراهایی می‌شود و اعتماد را به رسول، خدشه‌دار می‌کند. آن چه از خلاصه داستان و تیزر «رهایم نکن» برمی‌آید، شباهت بیش‌ازحد آن به «جراحت» سریال پیشین عسگرپور است که باز هم در فضای روابط دو برادر و خانواده‌هایشان ساخته شده بود.
سازندگان: محمدمهدی عسگرپور در عرصه سریال‌های تلویزیونی، هنرمندی مؤلف محسوب می‌شود و سبک مخصوص خودش را دارد. او نگارش سریال را هم برعهده داشته و خوب‌وبد «رهایم نکن» را باید به پای خودش نوشت. عسگرپور پیشتر سریال‌های نسبتاً موفق «نفس گرم» و «جراحت» را ساخته که این دومی در ماه رمضان روی آنتن رفت و پرمخاطب هم شد. این کارگردان در سال‌های اخیر تجربه شکست‌خورده «میهمان داریم» را در سینما داشته و پس از آن دوباره به تلویزیون برگشته است.
بازیگران: امین تارخ به عنوان بازیگر اصلی، به نظر می‌رسد نقش خود را در «جراحت»، این جا هم تکرار کرده است. دیگر بازیگران اصلی «رهایم نکن»، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی، مارال فرجاد، دنیا مدنی، بابک بهشاد و علیرضا استادی هستند. نکته جالب توجه این سریال، حضور نیما شعبان‌نژاد استندآپ‌کمدین «خندوانه» به عنوان بازیگر این سریال جدی در نقشی کاملاً جدی است.